Oulu2026 – Euroopan kulttuuripääkaupunki selkokielellä
Tällä sivulla on tietoa Oulu2026 verkkosivustasta selkokielellä. Saat myös tietoa siitä, miten pääset mukaan Oulu2026 toimintaan.
Voit siirtyä Oulu2026 yleiskieliselle etusivulle tästä (siirryt pois selkokieliseltä sivulta)
Mikä on Oulu2026?
Oulu on vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupunki. Kulttuuripääkaupunki on EU:n eli Euroopan Unionin valitsema kaupunki, jossa juhlitaan kulttuuria vuoden aikana. Oulun kulttuuripääkaupunkivuoden nimi on Oulu2026.
EU haluaa esitellä kulttuuria eri puolilla Eurooppaa. Kulttuurin avulla EU haluaa näyttää ihmisille, miten paljon erilaista kulttuuria Euroopassa on. Kulttuuripääkaupunki voi lisätä kaupungin näkyvyyttä ja tietoisuutta Euroopassa ja maailmalla.
EU on valinnut kulttuuripääkaupungin vuodesta 1985 alkaen. Suomessa kulttuuripääkaupunkeja ovat olleet Helsinki vuonna 2000 ja Turku vuonna 2011.
Oulu valittiin vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupungiksi jo vuonna 2021. Oulu2026-kulttuuripääkaupungista vastaa Oulun kulttuurisäätiö sr, joka on perustettu vuonna 2022. Sr tarkoittaa rekisteröityä säätiötä. Lisätietoja säätiöstä löydät tältä sivulta Oulun kulttuurisäätiö -otsikon alta.
Kulttuuripääkaupungista löydät tietoa tältä verkkosivulta. Lisäksi löydät tietoa Oulu2026-tapahtumista myös facebookissa, instagramissa ja tiktokissa @Oulu2026Official-tilillä. Oulu2026 lähettää yleiskielistä uutiskirjettä, jossa on tietoa ajankohtaisista asioista ja tapahtumista. Uutiskirje on sähköpostiin säännöllisesti lähetettävä viesti. Voit tilata uutiskirjeen yleiskieliseltä sivulta. (Linkki aukeaa uudelle välilehdelle.)
Oulu2026-alue
Kulttuuripääkaupungin ohjelmaa on yhteensä 40 kunnassa Oulun lähistöllä. Pohjois-Suomessa. Tämän alueen nimi on Oulu2026-alue.

Tutustu Oulu2026-alueen kaupunkeihin ja kuntiin yleiskielisillä sivuilla. (Linkki aukeaa uudelle välilehdelle.
Oulu2026-ohjelma
Oulu2026:n pääteema on kulttuuri-ilmastonmuutos. Se tarkoittaa, että Oulu2026 haluaa luoda pysyvästi monipuolisempaa kulttuuria ja yhdistää ihmisiä kulttuurin avulla. Kulttuuriohjelman avulla Oulu2026 haluaa tuoda ihmisten elämään hauskanpitoa ja iloa. Oulu2026-ohjelman tavoitteena on laajentaa ihmisten tapoja ajatella, ymmärtää ja kuunnella toinen toisiaan. Oulu2026 haluaa ohjelmalla lisätä luovuutta ja uuden kehittämistä. Oulu2026:n tavoitteena on, että Oulu2026-alueella kunnat tekevät yhteistyötä ja luovat kulttuuria myös vuoden 2026 jälkeen.
Oulu2026-ohjelmaa toteuttavat Oulun kulttuurisäätiön lisäksi eri alojen ammattilaiset ja alueen asukkaat. Oulu2026-ohjelmassa on mukana kulttuuriohjelmaa, jota on suunniteltu jo useita vuosia. Ohjelmaa on valittu mukaan myös avoimen ohjelmahaun kautta. Avoimia ohjelmahakuja on järjestetty vuosina 2022 ja 2025. Vuoden 2025 ohjelmahaku on auki 31.8.2025 asti.
Vuoden 2026 kulttuuripääkaupungin ohjelmaa voivat olla esimerkiksi näyttelyt, tapahtumat, urheilukilpailut, katujuhlat tai taidetapahtumat. Tapahtumat voivat olla maksullisia tai maksuttomia. Osa kulttuuriohjelmasta on osittain tai kokonaan digitaalisena, eli voit katsoa ohjelmaa digilaitteelta.
Selkokielistä ohjelmaa
Oulu2026 tarjoaa tarinoita selkokielellä populaarimusiikista ja tervahistoriasta. Näitä tarinoita voit lukea tai kuunnella digilaitteella. Tarinat ovat tositapahtumiin pohjautuvia tarinoita Oulun tervahistoriasta ja populaarimusiikista. Tarinoihin liittyy käveltäviä reittejä Oulun kaupungissa. Voit kuunnella tarinoita kaupungilla kävellessä tai tutustua niihin esimerkiksi omassa kodissa. Tarinat ovat itsenäisiä ja voit kokea ne itsellesi sopivassa järjestyksessä.
Pohjoisen soundi
Millaista musiikkia Oulussa on kuunneltu ja soitettu viime vuosikymmenien aikana? Sen kertoo tarinareitti Pohjoisen soundi. Reitti esittelee oululaisia paikkoja, jotka ovat tärkeitä kevyen musiikin kannalta. Se kertoo musiikin ilmiöistä, paikoista ja henkilöistä.
Pääset tutustumaan Pohjoisen soundi -tarinoihin selkokielellä täältä. (Linkki aukeaa uudelle välilehdelle.)
Tervatarinat
Oulu oli ennen tärkeä tervakaupunki. Tervatarinoiden reitti kertoo, millaista elämä oli Oulussa tervan ja purjelaivojen aikaan. Reitillä tutustut tärkeisiin paikkoihin, tapahtumiin ja henkilöihin.
Pääset tutustumaan Tervatarinoihin selkokielellä täältä. (Linkki aukeaa uudelle välilehdelle.)
Tapahtumakalenteri
Syyskuussa 2025 aukeaa tapahtumakalenteri, josta löytyvät kaikkien tapahtumien tiedot, päivämäärät ja paikat. Tapahtumakalenterissa on tietoa myös tapahtumien esteettömyydestä. Kalenterin kieliä ovat suomi ja englanti.
Osa ohjelmasta on jo julkaistu ja löydät niistä tietoa yleiskieliseltä kulttuuriohjelman sivulta. Kulttuuriohjelman sivuilta löydät myös erilliset verkkosivut suurille tapahtumille, esimerkiksi avajaisfestivaalille, uuden vuoden tapahtumalle ja erilaisille näyttelyille. Lisäksi löydät kulttuuriohjelman sivulta tietoa Oulu2026-alueen luontoreiteistä ja kulttuurireiteistä.
Voit tutustua kulttuuriohjelmaan yleiskielellä täältä. (Linkki aukeaa uudelle välilehdelle.)
Me olemme kulttuuria-ohjelmahaku
Tule mukaan tekemään Oulusta Euroopan kulttuuripääkaupunkia. Oulun ohjelmahaun nimi on Me olemme kulttuuria. Oulu2026-ohjelmaan voi jokainen hakea mukaan. Me olemme kulttuuria -ohjelman kautta oma kulttuuritekosi voi päästä mukaan juhlavuoden tapahtumiin. Voit myös saada rahaa omaan kulttuuritekoosi.
Voit lähettää hakemuksen selkosuomeksi, suomeksi, englanniksi, ruotsiksi tai saamen kielillä. Me olemme kulttuuria -ohjelman hakuaika on 31.8.2025 asti.
Voit lukea lisätietoja Me olemme kulttuuria -ohjelmahausta selkokielellä tästä linkistä. (Linkki aukeaa uudelle välilehdelle.)
Vapaaehtoiseksi Oulu2026-tapahtumiin
Vapaaehtoistyö on Oulu2026-tapahtumassa tärkeää. Vapaaehtoiset mahdollistavat Oulu2026-tapahtuman tekemisen. Vapaaehtoisuus Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden tapahtumassa on ainutlaatuinen kokemus.
Vapaaehtoisena voit toimia esimerkiksi lipunmyyjänä, infopisteellä, liikenteenohjauksessa tai viestinnän tehtävissä. Sinulla ei tarvitse olla kokemusta kulttuuritapahtumista, sillä saat kaikkiin tehtäviin opastuksen.
Vapaaehtoisille ei makseta palkkaa. Vapaaehtoiset saavat työvarusteet ja pääsevät osallistumaan erilaisiin vapaaehtoisille tarkoitettuihin tapaamisiin ja kiitosjuhlaan. Vapaaehtoisena pääset näkemään Oulu2026-ohjelmaa. Vapaaehtoisilla on myös vakuutus Oulu2026 puolesta. Vapaaehtoisen tulee olla vähintään 15-vuotias.
Voit antaa omaa aikaasi juuri sen verran kuin pystyt ja haluat. Voit ilmoittaa hakemuksessa osaamisesi ja toiveesi tehtävistä, joita haluaisit tehdä. Oulu2026 pyrkii huomioimaan toiveet mahdollisimman hyvin.
Jos olet kiinnostunut toimimaan vapaaehtoisena Oulu2026-tapahtumassa, voit täyttää hakemuksen tällä verkkosivulla: Tule Oulu2026-vapaaehtoiseksi! (Linkki aukeaa uudelle välilehdelle.)
Hakemuksen täyttämisen jälkeen sinun pitää osallistua perehdytystilaisuuteen, jossa kuulet lisää vapaaehtoistyöstä. Hakulomakkeella voit valita mihin tilaisuuteen haluat osallistua. Perehdytyksiä on Oulussa, Oulu2026-alueella ja etänä. Perehdytyksen jälkeen jokainen vapaaehtoiseksi hakenut haastatellaan. Kun olet osallistunut perehdytykseen ja haastatteluun, teet sopimuksen vapaaehtoistyöstä Oulun kulttuurisäätiön kanssa.
Oulun kulttuurisäätiö
Oulun kulttuurisäätiö vastaa Oulu2026 toteutuksesta ja koordinoinnista. Vuoden 2026 jälkeen kulttuurisäätiön raportoi toiminnan tuloksista toiminnan rahoittajille. Oulun kulttuurisäätiön toimitusjohtaja on Piia Rantala-Korhonen. Säätiön toimintaa johtaa hallitus. Hallituksen puheenjohtaja on Risto Ruohonen.
Kulttuurisäätiön budjetti Oulu2026-tapahtuman kokonaisuudelle on 50 miljoonaa euroa. Siitä 20 miljoonaa tulee Oulun kaupungilta, 20 miljoonaa opetus- ja kulttuuriministeriöltä ja 10 miljoonaa yritysyhteistyön ja hankkeiden kautta.
Yhteystiedot
Oulun kulttuurisäätiön osoite on Torikatu 18, Oulu. Toimisto on Toriportti-nimisessä rakennuksessa Oulun keskustassa. Säätiön toimisto on vain henkilökunnan käytössä eikä siellä ole asiakaspalvelua. Yleisölle avoimia infopisteitä aukeaa lähempänä vuotta 2026.
Jos sinulla on kysyttävää, voit lähettää sähköpostia Oulu2026-toimiston sähköpostiin: info@oulu2026.eu.
Oulu2026 henkilökunnan yhteystiedot löydät yleiskieliseltä sivulta. (Linkki aukeaa uudelle välilehdelle.)
Verkkosivun evästeet
Oulu2026-verkkosivusto käyttää evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, joita tallentuu hetkellisesti laitteellesi. Evästeitä on kaikissa verkkosivuissa. Evästeiden avulla verkkosivu toimii tehokkaasti ja verkkosivua voidaan kehittää paremmaksi.
Osa evästeistä on pakollisia ja osa vapaaehtoisia hyväksyä. Osa vapaaehtoisista evästeistä auttaa Oulun kulttuurisäätiötä esimerkiksi keräämään tietoa verkkosivun kävijöiden määristä. Pystyt itse valita, mitkä evästeitä haluat hyväksyä. Jos et hyväksy kaikkia evästeitä, et pysty esimerkiksi katsomaan kaikkia verkkosivun videoita.
Lain mukaan verkkosivuston omistaja voi tallentaa evästeitä laitteellesi, jos evästeet ovat sivuston toiminnan kannalta tarpeellisia. Tarvitsemme kuitenkin suostumuksesi pakollisten evästeiden käytölle.
Voit hyväksyä tai estää evästeiden käytön evästeiden asetuksissa. Voit myös muuttaa asetuksia aina halutessasi. Evästeasetuksiin pääsee esimerkiksi sivun alalaidassa näkyvästä sinisestä pyöreästä painikkeesta.