
Oulu2026 – Euroopan kulttuuripääkaupunki selkokielellä
Tällä sivulla on tietoa Oulu2026-vuodesta selkokielellä. Saat myös tietoa siitä, miten pääset mukaan Oulu2026 toimintaan.
Voit siirtyä Oulu2026 yleiskieliselle etusivulle tästä. Siirryt pois selkokieliseltä sivulta.
Mikä on Oulu2026?
Oulu on vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupunki. Kulttuuripääkaupunki on EU:n eli Euroopan Unionin valitsema kaupunki, jossa juhlitaan kulttuuria vuoden aikana. Oulun kulttuuripääkaupunkivuoden nimi on Oulu2026.
EU haluaa esitellä kulttuuria eri puolilla Eurooppaa. Kulttuurin avulla EU haluaa näyttää ihmisille, miten paljon erilaista kulttuuria Euroopassa on. Kulttuuripääkaupunki voi lisätä kaupungin näkyvyyttä ja tietoisuutta Euroopassa ja maailmalla.
EU on valinnut kulttuuripääkaupungin vuodesta 1985 alkaen. Suomessa kulttuuripääkaupunkeja ovat olleet Helsinki vuonna 2000 ja Turku vuonna 2011.
Oulu valittiin vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupungiksi jo vuonna 2021. Oulu2026-kulttuuripääkaupungista vastaa Oulun kulttuurisäätiö sr, joka on perustettu vuonna 2022. Sr tarkoittaa rekisteröityä säätiötä. Lisätietoja säätiöstä löydät tältä sivulta yleiskielellä. Linkki avautuu uuteen välilehteen.
Kulttuuripääkaupungista löydät tietoa tältä verkkosivulta. Lisäksi löydät tietoa Oulu2026-tapahtumista myös facebookissa, instagramissa ja tiktokissa @Oulu2026Official-tilillä. Oulu2026 lähettää yleiskielistä uutiskirjettä, jossa on tietoa ajankohtaisista asioista ja tapahtumista. Uutiskirje on viesti, joka lähetetään sähköpostiisi. Uutiskirje julkaistaan kerran kuussa. Voit tilata uutiskirjeen yleiskieliseltä sivulta. Linkki aukeaa uudelle välilehdelle.
Oulu2026-alue
Kulttuuripääkaupungin ohjelmaa on yhteensä 40 kunnassa Oulun lähistöllä. Pohjois-Suomessa. Tämän alueen nimi on Oulu2026-alue.

Tutustu Oulu2026-alueen kaupunkeihin ja kuntiin yleiskielisillä sivuilla. Linkki aukeaa uudelle välilehdelle.
Oulu2026-ohjelma
Oulu2026:n pääteema on kulttuuri-ilmastonmuutos. Se tarkoittaa, että Oulu2026 haluaa luoda pysyvästi monipuolisempaa kulttuuria ja yhdistää ihmisiä kulttuurin avulla. Kulttuuriohjelman avulla Oulu2026 haluaa tuoda ihmisten elämään hauskanpitoa ja iloa. Oulu2026-ohjelman tavoitteena on laajentaa ihmisten tapoja ajatella, ymmärtää ja kuunnella toinen toisiaan. Oulu2026 haluaa ohjelmalla lisätä luovuutta ja uuden kehittämistä. Oulu2026:n tavoitteena on, että Oulu2026-alueella kunnat tekevät yhteistyötä ja luovat kulttuuria myös vuoden 2026 jälkeen.
Oulu2026-ohjelmaa toteuttavat Oulun kulttuurisäätiön lisäksi eri alojen ammattilaiset ja alueen asukkaat. Oulu2026-ohjelmassa on mukana kulttuuriohjelmaa, jota on suunniteltu jo useita vuosia. Ohjelmaa on valittu mukaan myös avoimen ohjelmahaun kautta. Avoimia ohjelmahakuja on järjestetty vuosina 2022 ja 2025. Vuoden 2025 ohjelmahaku on auki 31.8.2025 asti.
Vuoden 2026 kulttuuripääkaupungin ohjelmaa voivat olla esimerkiksi näyttelyt, tapahtumat, urheilukilpailut, katujuhlat tai taidetapahtumat. Tapahtumat voivat olla maksullisia tai maksuttomia. Osa kulttuuriohjelmasta on osittain tai kokonaan digitaalisena, eli voit katsoa ohjelmaa digilaitteelta.
Selkokielistä ohjelmaa
Oulu2026 tarjoaa tarinoita Oulun historiasta selkokielellä. Terva ja pop-musiikki ovat tärkeitä aiheita Oulun historiassa. Näitä tarinoita voit lukea tai kuunnella digilaitteella. Tarinat ovat itsenäisiä. Voit kokea ne siinä järjestyksessä, joka sopii sinulle. Voit myös kävellä reittejä Oulun kaupungissa.
Pohjoisen soundi
Millaista musiikkia Oulussa on kuunneltu ja soitettu viime vuosikymmenien aikana? Sen kertoo tarinareitti Pohjoisen soundi. Reitti esittelee oululaisia paikkoja, jotka ovat tärkeitä kevyen musiikin kannalta. Se kertoo musiikin ilmiöistä, paikoista ja henkilöistä.
Tutustu Pohjoisen soundi -tarinoihin selkokielellä täällä. Linkki aukeaa uudelle välilehdelle.
Tervatarinat
Oulu oli ennen tärkeä tervakaupunki. Tervatarinoiden reitti kertoo, millaista elämä oli Oulussa tervan ja purjelaivojen aikaan. Reitillä tutustut tärkeisiin paikkoihin, tapahtumiin ja henkilöihin.
Tutustu Tervatarinoihin selkokielellä täällä. Linkki aukeaa uudelle välilehdelle.
Tapahtumakalenteri
Syyskuussa 2025 avataan tapahtumakalenteri, josta löytyy kaikkien tapahtumien tiedot, päivämäärät ja paikat. Tapahtumakalenterissa on tietoa myös tapahtumien esteettömyydestä. Kalenterin kieliä ovat suomi ja englanti.
Kulttuuriohjelman sivuilta löydät myös erilliset verkkosivut suurille tapahtumille, esimerkiksi avajaisfestivaalille, uuden vuoden tapahtumalle ja erilaisille näyttelyille. Lisäksi löydät kulttuuriohjelman sivulta tietoa Oulu2026-alueen luontoreiteistä ja kulttuurireiteistä.
Voit tutustua Oulu2026-tapahtumakalenteriin täältä. Linkki aukeaa uudelle välilehdelle.
Vapaaehtoiseksi Oulu2026-tapahtumiin
Vapaaehtoistyö on Oulu2026-tapahtumassa tärkeää. Vapaaehtoiset mahdollistavat Oulu2026-tapahtuman tekemisen. Vapaaehtoisuus Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden tapahtumassa on ainutlaatuinen kokemus.
Vapaaehtoisena voit toimia esimerkiksi lipunmyyjänä, infopisteellä, liikenteenohjauksessa tai viestinnän tehtävissä. Sinulla ei tarvitse olla kokemusta kulttuuritapahtumista, sillä saat kaikkiin tehtäviin opastuksen.
Voit antaa omaa aikaasi juuri sen verran kuin pystyt ja haluat. Kerro hakemuksessa, mitä osaat tai mitä haluaisit tehdä. Oulu2026 pyrkii huomioimaan toiveet mahdollisimman hyvin.
Jos olet kiinnostunut toimimaan vapaaehtoisena Oulu2026-tapahtumassa, voit täyttää hakemuksen tällä verkkosivulla: Tule Oulu2026-vapaaehtoiseksi! Linkki aukeaa uudelle välilehdelle.
Hakemuksen täyttämisen jälkeen sinun pitää osallistua perehdytystilaisuuteen, jossa kuulet lisää vapaaehtoistyöstä. Hakulomakkeella voit valita mihin tilaisuuteen haluat osallistua. Perehdytyksiä on Oulussa, Oulu2026-alueella ja etänä. Perehdytyksen jälkeen jokainen vapaaehtoiseksi hakenut haastatellaan. Kun olet osallistunut perehdytykseen ja haastatteluun, teet sopimuksen vapaaehtoistyöstä Oulun kulttuurisäätiön kanssa.
Oulun kulttuurisäätiö
Oulun kulttuurisäätiö toteuttaa ja koordinoi vuoden ohjelmaa. Vuoden 2026 jälkeen kulttuurisäätiö raportoi toiminnan tuloksista toiminnan rahoittajille. Oulun kulttuurisäätiön toimitusjohtaja on Piia Rantala-Korhonen. Säätiön toimintaa johtaa hallitus. Hallituksen puheenjohtaja on Risto Ruohonen.
Kulttuurisäätiön budjetti Oulu2026-tapahtuman kokonaisuudelle on 50 miljoonaa euroa. Siitä 20 miljoonaa tulee Oulun kaupungilta, 20 miljoonaa opetus- ja kulttuuriministeriöltä ja 10 miljoonaa yritysyhteistyön ja hankkeiden kautta.
Yhteystiedot
Oulun kulttuurisäätiön osoite on Torikatu 18, Oulu. Toimisto on Toriportti-nimisessä rakennuksessa Oulun keskustassa. Säätiön toimisto on vain henkilökunnan käytössä eikä siellä ole asiakaspalvelua. Yleisölle avoimia infopisteitä aukeaa vuonna 2026.
Jos sinulla on kysyttävää, lähetä sähköpostia Oulu2026-toimiston sähköpostiin: info@oulu2026.eu.
Oulu2026 henkilökunnan yhteystiedot löydät yleiskieliseltä sivulta. Linkki aukeaa uudelle välilehdelle.
Verkkosivun evästeet
Oulu2026-verkkosivusto käyttää evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja, joita tallentuu hetkellisesti laitteellesi. Evästeitä on kaikissa verkkosivuissa. Evästeiden avulla verkkosivu toimii tehokkaasti ja verkkosivua voidaan kehittää paremmaksi.
Osa evästeistä on pakollisia ja osa vapaaehtoisia hyväksyä. Osa vapaaehtoisista evästeistä auttaa Oulun kulttuurisäätiötä esimerkiksi keräämään tietoa verkkosivun kävijöiden määristä. Pystyt itse valita, mitkä evästeitä haluat hyväksyä. Jos et hyväksy kaikkia evästeitä, et pysty esimerkiksi katsomaan kaikkia verkkosivun videoita.
Lain mukaan verkkosivuston omistaja voi tallentaa evästeitä laitteellesi, jos evästeet ovat sivuston toiminnan kannalta tarpeellisia. Tarvitsemme kuitenkin suostumuksesi pakollisten evästeiden käytölle.
Voit hyväksyä tai estää evästeiden käytön evästeiden asetuksissa. Voit myös muuttaa asetuksia aina halutessasi. Evästeasetuksiin pääsee esimerkiksi sivun alalaidassa näkyvästä sinisestä pyöreästä painikkeesta.